ويژگي ها و آداب ماه رمضان

 

ويژگي ها و آداب ماه رمضان

 

 

ويژگي ها و آداب ماه رمضان

-فضايل كلي ماه رمضان

در بين ماه هاي سال قمري، ماه رمضان، از قداست و جايگاه ويژه اي برخوردار است چنانكه در دعاي مخصوص آن مي خوانيم:

 

«... و هذا شهر عظمته و كرمته و شرفته و فضلته علي الشهور...»؛ (اقبال الاعمال/24)

«و رمضان، ماهي است كه او را عظمت و كرامت و شرافت، و فضيلت دادي، نسبت به ماه هاي ديگر.»



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, | 7:49 | نویسنده : علی اکبری |
سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) چگونه بود؟
چرا فاطمه(س) زهرا ناميده شد؟

 
از ویژگی های مهم حضرت فاطمه (س) این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی (ع) در اجرای فرامین الهی بود. پیامبر(ص) از علی(ع) سوال کرد: همسرت را چگونه يافتى؟ و علی(ع) پاسخ گفت: نِعْمَ الْعَوْنُ على‏ طاعَةِ اللَّهِ (بهترين يار و ياور براى اطاعت و بندگى خدا).
سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) چگونه بود؟

جهان نیوز - هادی شریفی:
زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند. این مساله آنقدر پر اهمیت است که در برخی احادیث شیعه گی و پیروی از ایشان به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان در آمده است.
در زیارت مقدسه جامعه کبیره که از امام هادی(ع) نقل شده است می خوانیم:اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ (سلام بر جايگاههاى شناسايى خدا)؛ آنچه از این فراز بر می آید این است که بهترین راه و جایگاه برای شناخت خدا و راه رسیدن به خدا بررسی زندگی ائمه و معصومین (ع) است.

همینطور در فرازی دیگر از این زیارت امده است:مَنْ اَتیکُمْ نَجى وَمَنْ لَمْ یَاْتِکُمْ هَلَک (هرکس به نزد شما آمد نجات يافت و هر كس نيامد هلاك شد).



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, | 22:7 | نویسنده : علی اکبری |

مراحل راه اندازی آکواریوم

امروزه آکواریوم به یک وسیله ی تزئینی در خانه ها و اماکن عمومی تبدیل شده است.شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با مشاهده ی یک آکواریوم زیبا علاقه مند به نگهداری این وسیله در منزل خود شده باشید.اما به علت عدم آگاهی از چگونگی راه اندازی آن از تصمیم خود منصرف شده باشید.راه اندازی آکواریوم کار دشواری نیست.اگر واقعا” به ماهی ها علاقه دارید یا به نگهداری ماهی های بی دردسر راضی می شوید می توانید با خیالی آسوده اقدام به راه اندازی آکواریوم نمایید.

برای شروع به یک آکواریوم خالی نیاز است.آکواریوم های آماده در بازار موجود است و البته خود نیز می توانید اقدام به ساخت آکواریوم نمایید.برای این منظور نیاز به شش قطعه شیشه (به ابعاد مورد نظر) و چسب آکواریوم می باشد.شیشه های جلویی و کناری را به ترتیب با چسب آکواریوم به شیشه ی کف بچسبانید و سپس آن ها را نیز با چسب به هم متصل کنید.شیشه ها مدتی باید در کنار هم ثابت نگاه داشته شوند که برای این منظور می توانید آن ها را با چسب کاغذی در کنار هم قرار دهید و پس از خشک شدن چسب آکواریوم چسب های کاغذی را از شیشه ها جدا کنید.برای قرار دادن در بر روی آکواریوم می توانید از پایه های شیشه ای در دو طرف آکواریوم  استفاده کنید.ابتدا دو قطعه شیشه ی کوچک را در بالا و بر روی شیشه های عرضی آکواریوم بچسبانید و سپس در شیشه ای را بر روی آن قرار دهید.

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, | 21:39 | نویسنده : علی اکبری |

بسمه تعالی

زندگي يك كار افرين دکتر محمد هاشم پور

در یکی از شهرهاي  استان خوزستان به دنیا آمد. درسه سالگی پدرخود را ازدست داد.به درس خواندن علاقه زیادی داشت ومجبوربود برای رفتن به مدرسه که در روستای دیگری بود راه زیادی را طی کند و دو ساعت زود تر حرکت کند . وقتی گوسفندان را به چرا می برد کتاب های خود را نیز همراه داشت و آنها را مطالعه می کرد . از سن 13_14 سالگی کار می کرد تا بتواند کمک خرج مادر باشد .در این زمان روز ها کار میکرد

و شب ها درس می خواند .کم کم به عنوان کارگر باغبانی وارد دانشگاه شهید چمران اهواز شد ومانند سابق هم کار می کرد و هم درس می خواند  وهم خرج مادر خواهر و برادر خد را میداد. با سعی وتلاش فراوان توانست دکترای خود را در زمینه ی کشاورزی بگیرد و چند سال رئیس دانشگاه کشاورزی رامین شد .

او همیشه به فکر خرمای خوزستان بود که بتواند آنرا توسعه دهد و پیشرفت های زیادی در این زمینه کرد و کتاب ها ومقالات زیادی نوشت و برای خدمات وی به او لقب پدر خرمای خوزستان را دادند .

دکتر محمد هاشم پور استاد دانشگاه پدر بزرگ من بود .                               روحش شاد

                سید محمد علی زکی پور



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:, | 23:1 | نویسنده : علی اکبری |

کاروفناوری هشتم  

آشنایی با لحیم کاری - لحیم سخت و لحیم نرم 

منظور از لحیم کاری اتصال دو یا چند قطعه ی فلز به یکدیگر است. این عمل به وسیله ی آلیاژی از قلع و سرب گاهی همراه با سایر فلزات که آن ها را لحیم می نامند انجام می شود.  

برای انجام لحیم کاری، ابتدا محل اتصال دو فلز را با وسیله ای در حدی گرم می کنیم که دمای آن محل به نقطه ی ذوب لحیم برسد و لحیم در محل اتصال ذوب شود. در نتیجه، پس از سرد شدن محل اتصال دو قطعه به هم متصل می شوند. 

انواع لحیم کاری 

برای ایجاد یک اتصال معمولا از دو نوع لحیم کاری سخت و لحیم کاری نرم استفاده می شود. در لحیم کاری سخت درجه حرارت کار بالا است و در لحیم کاری نرم درجه حرارت کار نسبتا پایین است.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 20:29 | نویسنده : علی اکبری |
 

اصول مطالعه صحیح جهت امتحانات نوبت اول   

 مطالعه صبح زود و شب هنگام خواب

 تحقیقات نشان داده است مطالعه در هنگام شب  

قبل از خواب و صبح زود کار آمدتر است البته این اصل ثابت نیست چون برخی از افراد در

ساعات پایانی شب یا ابتدای روز خواب آلود هستند و نمی توانند به خوبی مطالعه کنند . بنابراین

هر فرد بهتر است با در نظر گرفتن این اصل زمان مطالعه خود را مشخص کند

. وضعیت بدن د ر هنگام مطالعه     

بهترین وضعیت برای مطالعه کردن نشستن پشت میز مطالعه است



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 6 دی 1393برچسب:, | 23:7 | نویسنده : علی اکبری |
تاريخ : سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, | 22:28 | نویسنده : علی اکبری |

عوامل تخریب چوب در محیط  اطراف:      

 عبارت اند از : 1. حمله ی انواع قارچ(صدفی .چتری  وانواع قارچ های جنگلی) که به انواع چوب های مرده ومصنوعات چوبی و همچنین درختان زنده حمله می کنند .

2.حشرات چوب خواری چون (سوسک صدادار .زنبور معمولی کاج و موریانه  های خانگی)که با ایجاد تونل ودالان در چوب  سبب تخریب آن می شوند .

3.تخریب های شیمیایی که به وسیله ی تماس مواد شیمیایی با چوب وبه جای ماندن  اثر آن ها رخ میدهد.

4.تخریب مکانیکی (فرسایش چوب یکی از عوامل این نوع تخریب است.

5.تخریب فیزیکی (آتش سوزی چوب ها وخانه های چوبی)

کاغذ های مختلف برای مصارف مختلف:

بوسیله ی چوب ها کاغذ های مختلفی برای مصارف گوناگون تهیه میشوند.برای مثال :کاغذ های کاهی که نازک و کم ظخامت ودارای رنگ تیره اند که نشانه ی وجود  چیپس هایی است که به طورکامل تجزیه نشده اند. کاغذهای رنگی معمولی از جنس 4A .برای مصارف مختلف وبر چسب ها.کاغذ های دیواری به منظور زیبا سازی و تزئین فضا ی اتاق و انواع کاغذ های طراحی .وهمچنین کاغذ های مخصوص برای روز نامه.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:, | 21:39 | نویسنده : علی اکبری |

هپاتیت B چیست؟

 

هپاتيت يعني التهاب و ورم كبد كه به آن يرقان نيز مي گويند مهمترين عوامل ايجاد كننده آن ويروسها هستند.

علايم ونشانه هاي هپاتيت B چيست ؟تابلوي بيماري كاملاً متغير است وبروز علايم ابتلا به بيماري از يك حالت سرماخوردگي وحالت آنفولانزا ، بي اشتهايي ضعف وبيحالي احساس كسالت وتيره رنگ شدن ادرار و كم رنگ شدن مدفوع ، خارش وسر درد تايك حالت يرقان شديد متغير است .به اين حالت هپاتيت حاد گفته مي‌شود در 95% موارد هپاتيت حاد ، علايم بيماري بصورت خودبخود وحتي بدون درمان درمدت 6-4 هفته برطرف مي شونددر 5% از بيماران مبتلا به بيماري هپاتيت B ،ويروس دربدن فرد مبتلا باقي مانده و حالت ناقل هپاتيت ايجاد مي كند.دوره نهفتگي هپاتيت B ، 30 الي 180 روز (بطور متوسط 60 الي 90 روز) مي باشد

بروز زردي به معناي هپاتيت نيست و ممكن است علل ديگري داشته باشد .

بسياري از مبتلايان به هپاتيت و خصوصاً ناقلين هپاتيت B سابقه اي از زردي نداشته ودرحال حاضر نيز زردي ندارند .

 

چه كسي ناقل بيماري هپاتيت B است؟


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 9 آذر 1392برچسب:, | 23:18 | نویسنده : علی اکبری |

سلف

 

سلف یا القاگر قطعه‌ای از مدارات الکترونیک است که از یک سیم پیچ و هسته‌ای مغناطیسی ساخته شده‌است.
به طور معمول سلف دارای مقداری مقاومت داخلی نیز هست. هسته داخل سیم‌پیچ باعث ایجاد شار مغناطیسی در سیم‌پیچ و در نتیجه باعث القای جریان الکتریکی در سیم پیچ می‌شود.

هرگاه یک هادی جریان الکتریکی را به صورت دوایری با مراکز مشترک بپیچیم یک نوع ساده از سیم‌پیچی را خواهیم داشت. سلف ها معمولاً در همه موتورهای الکتریکی کاربرد دارند و به صورت‌های مختلف از جمله توزیع شده و متمرکز پیچیده می‌شوند.

شرکت پیام الکترونیک با بیش از یک ده تجربه در صنعت الکترونیک کشور اقدام به وارد نمودن انواع سلف ها با بالاترین کیفیت نموده است.

کاربران عزیز جهت مشاهده لیست کامل انواع سلف های ارائه شده در شرکت پیام الکترونیک، کافیست در منوی زیر روی باکس مورد نظر کلیک نمایند تا اطلاعات تخصصی  به همراه تصاویر مرتبط با آن ظاهر گردد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 26 آبان 1392برچسب:, | 21:11 | نویسنده : علی اکبری |
 

اختراعات و ابتكارات جالب شيخ بهايي

اختراعات و ابتكارات جالب شيخ بهايي
نخستين كار جالب او تقسيم صحيح و طريقهٔ مهندسي آب زاينده‌رود به محله‌ها و باغات شهر اصفهان بود‌...

 اختراعات و ابتکارات شیخ بهایی:

۱- تقسیم آب زاینده رود



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 آبان 1392برچسب:, | 19:11 | نویسنده : علی اکبری |
عكسهایی از حمام شیخ بهایی ,حمامی که تنها با یک شمع گرم میشد

حمامشیخ بهایی یكی از شاهكارهای معماری و مهندسی جهان است. ایران زمین از داشتن چنین فرزندانی به خود می‌بالد.
حمام شیخ بهایی مربوط به دوره صفویه است كه با مهندسی شیخ بهایی ساخته شده است، سیستم گرمایی این حمام از شاهكارهای مهندسی با استفاده از قوانین فیزیك و شیمی محسوب می‌شود.
آب این حمام با سیستم "دم و گاز" یعنی از گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چكیدن روغن عصارخانه شیخ بهایی كه در مجاورت حمام قرار دارد روشن می‌شده است


عصارخانه محلی برای تهیه روغن از دانه‌های روغن بوده است.
این حمام با استفاده از این سیستم پیچیده مهندسی به مدت طولانی تنها با یك شمع روشن می‌شده است.
این حمام از نظر معماری مانند سایر حمام‌های دوره صفویه دارای ویژگی‌های آن دوران است.
متاسفانه تا مدتی پیش این حمام تاریخی به ذباله‌دانی و محل تجمع افراد معتاد تبدیل شده بود و جالب اینكه این حمام 30 وارث پیدا كرده بود!!
چندی پیش حفاظت از این اثر منحصر به فرد آغاز شد و به زودی مرمت آن آغاز خواهد شد.
حمام شیخ بهایی در شعاع یكصدمتری جنوب گنبد نظام الملك (جنوب مسجد جامع عتیق) در محله «در دست» قرار دارد.
تاریخ ساخت آن را سال 1065 عنوان می‌كنند و طراحی آن را به شیخ بهایی نسبت می‌دهند.
در اقوال آمده كه این حمام اسرار آمیز خزینه‌ای دارد كه آب آن خودكار و بدون مصرف انرژی مستقیم گرم می‌شده است.
البته بنا برنظر رایج‌انرژی گرمایی حمام از گاز و انرژی مالی فضولات و فاضلاب تامین می‌شده كه از طریق سفالینه‌های تهیه شده و مكش گازهایی چون متان و اكسید گوگرد استفاده می كرده است.
حمام شیخ بهایی بنایی عمومی بوده كه به مرور در تصرف اشخاص درآمده و گفته می‌شود زمانی حتی كارگر حمام نیز ادعایی از حمام داشته است.
در حال حاضر تا پیش از تملك نزدیك به 30 نفر ادعای سرقفلی و مالكیت این اثر را داشتند.

 

 

عكسهایی از حمام شیخ بهایی ,حمامی که تنها با یک شمع گرم میشد عكسهایی از حمام شیخ بهایی ,حمامی که تنها با یک شمع گرم میشد

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 آبان 1392برچسب:, | 19:8 | نویسنده : علی اکبری |

گذری بر زندگی شیخ بهایی

 "جبل العامل" دیروز، لبنان امروز، از سرزمین های معروف شیعه است كه بزرگ عالمان، بزرگ مجاهدانی سترگ، از آن دیار برخاسته اند. شیعیان جبل العامل نقشی عظیم در گسترش تفكرات اسلامی در سراسر جهان به ویژه سرزمین ایران داشته اند. می گویند، ابوذر غفاری صحابی معروف و انقلابی پیامبر اكرم (ص)، نخستین كسی است كه در روزگار تبعید خویش به شام، بذر تشیع را در دیار لبنان پاشید و زمینه محبّت و علاقه به امام علی (ع) و خاندان نبوت را در عصر حكومت معاویه، در بخشی وسیع از تبعید گاه خویش، فراهم نمود. تلاش های ابوذر سرانجام در خطّه جبل عامل، به ثمر نشست و گروه كثیری از مسلمانان را با اندیشه های اصیل اسلامی آشنا كرد. در پرتو نورافشانی های ابوذر، منطقه  لبنان و بخشی از سوریه و فلسطین و اردن از پایگاه های مستحكم پاسداران اندیشه علوی و حامیان شیعه و طرفداران اهل بیت پیامبر(ص) شد و این موضوع در طول تاریخ ادامه یافت. "بعلبك"، یكی از كهن ترین شهرهای سرزمین لبنان است و "جبع" روستایی كوچك، كه به علت ظهور مردانی بزرگ در آن، شهرت فراوان دارد.

قهرمان عالم شیعه، در این روستا پای به جهان گذاشت، زمان تولد او، روز چهارشنبه بود، سوم ماه ذیحجه؛ آن روز خورشید آسمان بعلبك، اشعّه ی پرفروغ خویش را اندك اندك جمع می كرد. نهصد و پنجاه و سه سال از هجرت پیام آور بزرگ اسلام می گذشت، روستای جبع شاهد شور و شادی فراوان در خانه یكی از اهالی بود. خانه "عزالدّین حسین"غرق سرور و خوشحالی و آمد و شد بود. خویشان و بستگان برای دیدن نوزاد و گفتن تبریك به خانه این عالم با اخلاص و بزرگوار آمدند، پدر از تولد فرزند و سلامتی وی خوشحال بود و خدا را سپاس می گفت.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 3 آبان 1392برچسب:, | 19:4 | نویسنده : علی اکبری |

آن روی تفکر 

روش هایی برای مثبت گرایی

آن روی تفکر

اندیشیدن به جنبه‌های مثبت زندگی، کمتر فکر کردن درباره مسائل منفی، از هر لحظه خود لذت بردن و... از جمله راه‌های درمان تفکر منفی است. تفکر منفی بیماری مهلکی است که ذهن، احساسات و جسم انسان را مبتلا می‌سازد اما در مقایسه با بیماری‌های لاعلاج یا مهلک، درمان پذیر است. آیا تاکنون برایتان پیش آمده که با صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته تا چند لحظه احساس ناراحتی کنید. افکار منفی نیز مانند همان صدای ناخن بر روی تخته است. افکار روی احساسات ما تاثیر می‌گذارند. نسبت به چیزی که آن را دوست دارید یا از آن متنفرید چه احساسی دارید؟

 مثبت ، منفی



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 مهر 1392برچسب:, | 23:22 | نویسنده : علی اکبری |
 
دیوار بزرگ چین ، آرامگاه تاج محل (هند) ، شهر باستانی پترا (اردن) ، مجسمه حضرت مسیح ریودوژانیرو (برزیل) ، ویرانه های ماچو پیکچو متعلق به تمدن اینکا (پرو) ، هرم و بقایای شهر چیچن ایتزا متعلق به تمدن مایا (مکزیک) و کولوسئو رم (ایتالیا) به عنوان عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شدند.
 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:, | 12:19 | نویسنده : علی اکبری |
صفحه قبل 1 صفحه بعد